Electrobot

وبلاگ تخصصی مدارت الکترونیک و رباتیک

Electrobot

وبلاگ تخصصی مدارت الکترونیک و رباتیک

در این وبلاگ آموزش هایی از الکترونیک و رباتیک قرار داده خواهد شد و دیتاشیت مدارات کاربردی توضیح داده میشود .

طبقه بندی موضوعی
۲۸ فروردين۰۱:۰۳

سلام خدمت دوستان عزیز 

از تاخیر ایجاد شده در انتشار قسمت سوم و آخر آموزش ساخت معذرت میخواهم.

این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و نویسنده هیچ مسئولیتی در قبال استفاده نابهنجار ندارد !

نکته مهم در ساخت شوکر که در هیچ کجا ازش یاد نمیکنن اینه ‌که حالا ما مدار را بستیم و مدارمون جواب داد یا جواب نداد چیکار باید بکنیم که بتونیم ازش استفاده کنیم . خب اگه کار نداد و قطعات سالم و سلامت بودند که باید ببینید اشکال کار کجا بوده و اصلاحش کنید . ولی وقتی که کار میده ممکنه قطعات بسوزه :(

حتما میگید چرا قطعات بسوزه  ؟frown

جواب سوالت اینه که وقتی شما ارک ایجاد میکنید در دوسر پیل هاتون ممکنه در بین قطعات هم ارک به وجود بیاد و قطعه را بسوزنه پس باید یه فکری واسه این مشکل بکنیم که کارایی شوکر را بالا ببریم و از سوختنش جلوگیری گیری کنیم.

جواب ما به این مشکل اینه که مدارمون را داخل یه نارسانا قرار بدیم .

خب چه نارسانایی مناسبه ؟

به نظر من میتونین مدارتون را داخل رزین یا موم جامد قرار بدین .

داخل رزین قرار دادن یه عیبی که داره اینه که دیگه مدار واسه همیشه پلمپ میشه و دسترسی به قطعات و مدار نخواهید داشت . ولی میشه وقتی مدار داخل موم قرار داره با حرارت دادن به موم اونو اب کرد و مدار را بیرون اورد . یه نکته مهم اینه که حواستون باشه موقع پلمپ کردن مدار جریان برق داخل مدار وجود نداشته باشه که خدایی نکرده همین اول کار نسوزونیدش .

به نظر شما دیگه میشه از چه نارسانا هایی استفاده کرد ؟؟؟؟؟؟؟(کامنت بزارید )

یه چیز دیگه ای ک دیدم دوستان خیلی توش مشکل دارن پیچیدن ترانسفورماتور هست .

پیچیدن و محاسبه ترانسفورماتور کار زیاد سختی نیست ولی مستلزم تجربه است . محاسبات ساده و در حد دبیرستان داره که در ادامه مطلب به نحوه محاسبه ترانسفورماتور پرداختیم .

درضن شما میتونید ترانسفورماتور شوکر را از تعمیرکارای تلوزیون قدیمی هم تهیه کنید :) 

 

ترانسفورماتور یک ماشین الکتریکی است که وظیفه آن تغییر سطح ولتاژ و ایجاد ایزولاسیون است. ترانسفورماتور از چند سیم‌پیچ و یک هسته تشکیل شده است. انتخاب نوع، شکل و ابعاد هسته، ضخامت سیم‌ها و نوع سیم‌پیچی به مشخصات ترانسفورماتور بستگی دارد. فرکانس کاری ترانسفورماتور نوع هسته را مشخص می‌کند. ضخامت سیم‌ها بر اساس جریان عبوری از آن‌ها مشخص می‌گردد. ابعاد هسته نیز باید به‌گونه‌ای باشد که سیم‌پیچ‌ها در پنجره آن جا شوند. در نتیجه ابعاد هسته به ضخامت سیم‌ها و تعداد دور سیم‌پیج‌ها بستگی دارد که آن‌ها را می‌توان تابعی از توان ترانسفورماتور دانست. پارامترهای دیگری مانند اثر پوستی، اثر مجاورتی، اندوکتانس نشتی و خازن پراکندگی ترانسفورماتور شکل سیم‌ها و نوع سیم‌پیچی ترانسفورماتور را تعیین می‌کنند. هرکدام از موارد فوق نیازمند محاسباتی است که در این مقاله تحت عنوان محاسبات ترانسفورماتور به آن‌ها می‌پردازیم.

محاسبات تعداد دور ترانسفورماتور بر اساس قانون القای فارادی انجام می‌شود. پس بهتر است پیش از پرداختن به محاسبات ترانسفورماتور مروری بر این قانون داشته باشیم:

قانون القای فارادی:

هرگاه شار مغناطیسی متغیری از یک مدار بسته عبور کند، در آن مدار نیروی محرکه الکتریکی ای القا خواهد شد که بزرگی آن با آهنگ تغییر شار مغناطیسی متناسب است.

V=-N\frac{d\Phi }{dt}

علامت منفی برای نشان دادن این است که نیروی محرکه الکتریکی با تغییر شار مخالفت می‌کند. در طراحی ترانسفورماتور این علامت در جهت سیم‌پیچی‌ها اعمال می‌شود و در رابطه آن را لحاظ نمی‌کنیم.

روابط محاسبات ترانسفورماتور:

با تبدیل شار مغناطیسی به حاصل‌ضرب چگالی شار در سطح مقطع هسته و همچنین تبدیل ولتاژ به مقدار موثر می‌توان رابطه زیر را بین ولتاژ و چگالی شار ماکزیمم نوشت:

V=kNfB_{{max}}A

که در این رابطه V ولتاژ موثر دو سر سیم‌پیچ، N تعداد دور سیم‌پیچ، Bmax بیشینه مقدار چگالی شار هسته و A سطح مقطع هسته است. همچنین k ضریبی است که برای شکل موج سینوسی مقدار 4.44 و برای شکل موج مربعی مقداری برابر با 4 دارد.

برای ترانسفورماتورهای برق شبکه که فرکانسی برابر با 50 هرتز دارند، Bmax را عددی در حدود 1.1 تسلا قرار می‌دهیم. در عمل، برای راحتی انجام محاسبات ترانسفورماتور ، رابطه بالا به صورت کاربردی زیر می‌نویسند:

N=\frac{42}{A}\times V

در این رابطه A سطح مقطع داخلی بوبین به سانتی متر مربع است.

برای ترانسفورماتورهای فرکانس بالا که از هسته فریت استفاده می‌شود Bmax حداکثر به میزان 300mT قرار میدهیم. در واقع هرچه مقدار کمتری برای Bmaxدر رابطه قرار دهیم، از اشباع هسته فاصله بیشتری می‌گیریم ولی تعداد دور بیشتر می‌شود یا سطح مقطع هسته‌ بزرگتر می‌گردد.

برای تعیین مقدار A باید به روش سعی و خطا عمل کرد. به این ترتیب که ابتدا به صورت تجربی و با توجه به توان ترانسفورماتور یک سطح مقطعی در نظر می‌گیریم. سپس تعداد دور اولیه و ثانویه و ضخامت سیم‌های آن‌ها را به دست می‌آوریم. با داشتن مقادیر ضخامت و تعداد دور سیم‌ها، می‌توان محاسبه کرد که آیا سیم‌پیچ‌ها در بوبین آن هسته جا می‌شوند یا خیر. اگر جا نشدند به سراغ هسته بزرگتر می‌رویم. این روند را آنقدر ادامه می‌دهیم تا به ابعاد هسته مناسب برسیم. دقت کنید که در محاسبات همواره مقداری فضای اضافه برای بوبین، عایق بین سیم‌پیچ‌ها و فضای خالی بین سیم‌ها لحاظ شود.

در ترانسفورماتورهای فرکانس بالا متناسب با فضای در اختیار برای ترانسفورماتور از اشکال مختلف هسته استفاده می‌شود که ابعاد آن‌ها استاندارد است و برگه مشخصات آن‌ها در اینترنت در دسترس است.

در ترانسفورماتورهای فرکانس 50 هرتز از ورقه‌های آهن سیلیکونی استفاده می‌شود که برای آن‌ها بوبین با ابعاد مشخص و استانداردی موجود است. می‌توان توان را معیار مناسبی برای ابعاد هسته ترانسفورماتور درنظر گرفت. برای راحتی کار طراحی ترانسفورماتور 50 هرتز، جدولی از ابعاد بوبین انتخابی برای ترانسفورماتور نسبت به توان آن به صورت تجربی وجود دارد:

محاسبات ترانسفورماتور

توان (W) ابعاد داخلی بوبین (cm×cm) سطح مقطع بوبین (cm2)
9 1.9×1.6  3.04
37 2.8×2.2 6.16 
20 1.8×2.5 4.5 
49  2.8×2.5  7
17  1.5×2.8 4.2 
49  2.5×2.8  7
96  3.5×2.8 9.8 
196  5×2.8 14 
125  3.5×3.2 11.2 
163  4×3.2 12.8 
256 5×3.2 16 
231 4×3.8 15.2 
361 5×3.8 19 
519 6×3.8 22.8 
707 7×3.8 26.6 
924 8×3.8 30.4 
1170 9×3.8 34.2 
1444 10×3.8 38 
1747 11×3.8 41.8 
2079 12×3.8  45.6 
1568 9×4.4 39.6 
1940 10×4.4 44 
2342 11×4.4 48.4 
2787 12×4.4 52.8 

 

برای ترانسفورماتور فرکانس بالا از همان روش سعی و خطا باید A را تعیین کرد. بعد از تعیین شدن A، تعداد دور هر دو سیم‌پیچ اولیه و ثانویه قابل محاسبه است.

علاوه بر تعداد دور سیم‌پیچ‌ها لازم است تا ضخامت سیم هر سیم‌پیچ نیز تعیین شود. بر اساس یک قانون تجربی برای انتخاب سیم مناسب، چگالی جریان سیم را 4 یا 5 آمپر بر میلیمتر مربع فرض می‌کنیم. به این معنی که یک سیم با سطح مقطه 1mm2 حداکثر جریانی برابر با 4 یا 5 آمپر را ازخود می‌تواند عبور دهد. به عنوان مثال اگر چگالی جریان را 5 درنظر بگیریم ماکزیمم جریانی که سیم لاکی 0.5 از خود می‌تواند عبور دهد به این ترتیب است:

 I_{{0.5}}=J\times S=J\times \pi r^{2}=5\times\pi (0.25)^{2}=982 mA

کوچک فرض کردن عدد چگالی جریان افت ولتاژ سیم‌پیچ‌ها و در نتیجه تلفات ترانسفورماتور را کاهش می‌دهد اما چون ضخامت سیم‌ها بیشتر می‌شود به بزرگتر شدن ترانسفورماتور می‌انجامد. در هر صورت این وظیفه طراح است تا با در نظر گرفتن اولویت و کاربرد، چگالی جریان مناسب را انتخاب کند.

در فرکانس‌های بالا پدیده‌ای وجود دارد به نام اثر پوستی که بر توزیع جریان در سطح مقطع سیم اثر می‌گذارد. در نتیجه باید در انتخاب سیم در فرکانس بالا اثر پوستی را نیز لحاظ کنیم. با این اثر در مقاله‌ای دیگر بیشتر آشنا خواهیم شد.

موارد بالا اصول محاسبات ترانسفورماتور هستند. در عمل بسیاری از محاسبات ترانسفورماتور به صورت تجربی انجام می‌شود. هرچه تجربه شما در ساختن ترانسفورماتور بیشتر باشد، انتخاب هسته و سیم مناسب برای شما راحتتر است.

عرفان بیگی بروجنی | ۲۸ فروردين ۹۹ ، ۰۱:۰۳

آموزش ساخت شوکر

ترانسفورماتور

ساخت شوکر

شوکر

صفر تا صد شوکر

عرفان بیگی بروجنی

مدار شوکر

مدار شوکر 20000وات

نحوه ساخت ترانسفورماتور

چوک افزاینده

نظرات  (۲)

سلام.بسیار عالی

با سلام و عرض احترام و تشکر بابت این مطالب عالی ... در رابطه مربوط به قطر سیم لاکی I=J×s=5×πr مقدار rبه توان دو را که 0/25 نوشتید از کجا میاد من متوجه این قسمتش نشدم و اینکه بخواهیم مقدار ولتاژ خروجی مدار شوکر رو افزایش بدیم فقط باید تعداد خازن و دیودها را در قسمت چند برابر کننده ولتاژ اضافه کنیم ؟؟؟ اگه از خازن های سرامیکی که ولتاژ بیشتر دارن استفاده کنیم آیا ولتاژ خروجی بیشتر میشه ؟؟؟ بهترین گزینه در انتخاب خازن مناسب با ولتاژ و ظرفیت مناسب چه خازنی رو پیشنهاد میکنید ... من از یه مدار دیگه ای استفاده کردم ولی توی انتخاب خازن مناسب موندم لطفا جواب سوالهامو بدین خواهش میکنم ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی