Electrobot

وبلاگ تخصصی مدارت الکترونیک و رباتیک

Electrobot

وبلاگ تخصصی مدارت الکترونیک و رباتیک

در این وبلاگ آموزش هایی از الکترونیک و رباتیک قرار داده خواهد شد و دیتاشیت مدارات کاربردی توضیح داده میشود .

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

۱۱ مهر۰۱:۱۱

سلام دوستای خوبم عرفان بیگی هستم و با قسمت دوم صفر تا صد های ولتاژ و شوکر در خدمتتون هستم همون طور که در قسمت قبلی گفتم واسه ساخت یه شوکر ما به دو قسمت نیاز داریم ک یکیش AC ساز یا متناوب ساز جریان هست یکیشم افزاینده جریان هست در عامیانه به اون قسمت اول اوسیلاتور یا اینورتور میگن ک داخل اینترنت ممکنه مدار های جالبی ازشون پیدا کنید ولی من یکی از اون مدارات ک اجرا کردم و کار کرده رو براتون میزارم و طبق قولی ک بهتون دادم فقط همین یکی نیست و باز هم مدار اینورتور خواهم گذاشت . قسمت دوم شوکر را هم ک گفتم افزاینده که مدار افزاینده خازنی رو در اپیزود قبل خدمتتون ارائه کردم 😊😊😊

همون طور ک در اپیزود قبلی گفتم بنده هیچ مسئولیتی در قبال استفاده و خطرات این شوکر ها ندارم و نداشته ام و مسئولیت استفاده به عهده سازنده و کاربر مدار میباشد.

دیاگرام مدار اینورتر PWM 250 وات

دیاگرام مدار اینورتر 250 وات

دیاگرام مدار اینورتر 250 وات

درباره مدار تبدیل کننده برق AC به DC

مقاومت R2 و خازن C1 در این مدار الکترونیک، بسامد اسیلاتور یا نوسان ساز داخلی آی سی ها را تنظیم می کند. می توانید از یک R1 از پیش تنظیم شده تنظیم دقیق بسامد اسیلاتور استفاده کنید. پین 14 و پین 11 ترمینال های امیتر ترانزیستور درایور داخلی آی سی هستند. ترمینال های کالکتور ترانزیستورهای درایور (پین 13 و 12) به یکدیگر بسته شده اند و به ریل +8V وصل شده اند (خروجی 7808). دو قطار پالس 50Hz که 180درجه بیرون از فاز قرار دارد، در پین 14 و 15 آی سی قابل دسترسی است. این دو سیگنال هایی هستند که توالی مراحل ترانزیستور را کنترل می کنند. وقتی سیگنال پین 14 بالا باشد، ترانزیستور Q2 روشن می شود که به نوبت ترانزیستورهای Q4، Q5 و Q6 را هم روشن می کند. در این زمان جریان منبع 12 ولتی (باتری) در نقطه a (که با برچسب a در مدار مشخص شده) از طریق نیمه بالایی ترانسفورماتور (T1) جریان اولیه را وصل می کند و از طریق ترانزیستورهای Q4، Q5 و Q6 به زمین سینک می شود. در نتیجه یک ولتاژ به ثانویه ترانسفورماتور القا می شود (بخاطر القای الکترومغناطیسی) و این ولتاژ به نیمه بالایی چرخه خروجی موجی شکل 220 ولت کمک می کند. در طول این دوره ولتاژ پین 11 پایین خواهد بود و مراحل بعدی آن غیرفعال خواهند بود. وقتی جریان پین 11 آی سی بالا می شود، ترانزیستور Q3 روشن می شود و در نتیجه ترانزیستورهای Q7، Q8 و Q9 هم روشن خواهند شد. جریان منبع 12 ولتی (که با a مشخص شده است) از طریق نیمه پایینی ترانسفورماتور جریان اولیه را فعال می کند و از طریق ترانزیستورهای Q7، Q8 و Q9 به زمین سینک می شود. جریان حاصل از این روند بصورت جریان ثانویه به T2 القا می شود و به نیمه پایینی چرخه موجی شکل 220 ولت کمک می کند.

حالا نحوه کار بخش تنظیم ولتاژ خروجی این مدار تبدیل کننده برق AC به DC را برایتان توضیح می دهیم. خروجی اینورتر (خروجی T2) از نقطه ای که با b و c مشخص شده، مسدود شده و به جریان اولیه ترانسفورماتور T2 رسانده شده است. ترانسفورماتور T2 این ولتاژ بالا را کاهش می دهد و پل D5 آن را یک طرفه می کند و این ولتاژ (متناسب با ولتاژ خروجی اینورتر) از طریق R8، R9 و R16 به پین 1 (که ورودی تقویت کننده خطای داخلی آی سی را معکوس می کند) فرستاده می شود و این ولتاژ با ولتاژ مرجع داخلی مقایسه می شود. این ولتاژ خطا می تواند در بین ولتاژهای خروجی متنوع با مقدار موردنظر تناسب یابد و آی سی هم چرخه وظیفه سیگنال های محرک (در پین 14 و 12) را تنظیم می کند تا ولتاژ خروجی را به مقدار موردنظر برگرداند. یک R9 از پیش تعیین شده را می توان برای تنظیم خروجی ولتاژ مدار اینورتر استفاده کرد تا میزان ولتاژ تغذیه خروجی مدار اینورتر را مستقیماً از بخش تقویت کننده خطا کنترل کند.

IC2 و قطعات همراه آن برای تامین برق IC و مدارهای مربوط به آن، یک تغذیه 8 ولتی از منبع 12 ولتی تولید می کنند. دیودهای D3 و D4 جزو قطعات اختیاری هستند و مراحل ترانزیستورهای درایور را دربرابر جهش ولتاژ محافظت می کنند. در این مدار تبدیل کننده برق AC به DC جهش ولتاژ هنگامی ایجاد می شود که جریان های اولیه ترانسفورماتور (T2) روشن هستند. R14 و R15 جریان پایه Q4 و Q7 را به ترتیب محدود می کنند. R12 و R13 مقاومت های پول دان Q4 و Q7 هستند که از روشن شدن تصادفی این قطعات جلوگیری می کنند. C10 و C11 به این خاطر استفاده شده اند که نویز خروجی اینورتر را قطع کنند. C8 هم یک خازن فیلتر برای تنظیم کننده ولتاژ IC 7808 است. R11 حدود جریان نشانگر ال ای دی D2 را محدود می کند.

هنگام ساخت این مدار الکترونیکی به این موارد دقت کنید:

  • SG3524 را داخل یک هولدر نصب کنید.
  • تمام خازن ها بجز C10 و C11 باید دست کم روی 15 ولت درجه بندی شوند.
  • می توانید برای تنظیم خروجی ولتاژ اینورتر از یک R9 از پیش تنظیم شده استفاده کنید.
  • می توانید برای تنظیم فرکانس عملکرد اینورتر از یک R1 از پیش تنظیم شده استفاده کنید.
  • ترانزیستورها در مرحله درایور به هیت سینک نیاز دارند.
  • T2 یک ترانسفورماتور 1A با جریان اولیه 220 ولت و جریان ثانویه 12 ولت است.
  • T1 یک ترانسفورماتور 300VA با جریان اولیه 12-0-12 ولت و جریان ثانویه 220 ولت است.
  • ترانزیستورهای درایور باید با استفاده از ورق میکا از هیت سینک جدا شوند. کیت های نصب این ترانزیستورها براحتی در بازار پیدا می شود.
  • می توانید یک هیت سینک آلومینیومی پره دار به 7808 وصل کنید.
  • اگر پل 1A در دسترس تان نبود می توانید از چهار دیود 1N4007 استفاده کنید. 

 

مدار اینورتر ساده تر به زبان الکتروبوتی ها

خوب دوستای عزیزم انگار اون مدار براتون پیچیده بوده ک تا این پایین اومدین 😉

منم که شما را میشناسم یه چیزای خوب خوب و راحت تر براتون این پایین گذاشتم

قطعات مورد نیاز

باتری – 12V, 7Ah
ای سی – CD4047  
ماستفت IRF540  
مقاومت – 330 ohm 
مقاومت  1K ohm
مقاومت – 220 ohm 
مقاومت – 390k ohm 
دیود – 1N4007 
کلید 
خازن – 2200uF/25V 
خازن – 0.01uF 
خازن – 0.1uF
ترانسفورماتور – 150VA 

دیاگرام مدار 

روش کار مدار

ای سی DC4047 یک ای سی با قدرت کم است که با کمک دو ماستفت IRF540 میتواند پالسهای قدرتمند در فاز ۱۸۰ تولید کند . گاهی اگر ترانسفورماتور دارای ورودی دو پایه بود میتوان خروجی یکی از ماستفت ها را به ترانسفورماتور محدود کرد .

فقط بهتون بگم که این مدار یه مدار سطح پایین و آسون هست ک نباید انتظار بالایی از اون داشت و زیاد و مداوم ازش کار کشید .😊😊😊

موفق باشید 

عرفان بیگی بروجنی | ۱۱ مهر ۹۸ ، ۰۱:۱۱